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Mariana Draper: "Hemos recuperado a artistas de las vanguardias históricas que habían caído en el olvido" | Arte y Arquitectura | EL PAÍS

En 1979, el coleccionista de arte Francesc Draper inauguró la Sala Dalmau en los bajos de un elegante edificio modernista de Barcelona. Del antiguo establecimiento, solamente se conservó el escaparate de madera y una escalera de forja. Aquella pequeña joya de tonos verde musgo, con su distintivo suelo de moqueta y las paredes tapizadas, debía convertirse en el paraíso de las vanguardias históricas con acento catalán. Y así ha sido durante los últimos 45 años. Lo mencionamos en pasado porque, contra todo pronóstico, hace unas semanas, Mariana Draper -quien comenzó su andadura en el mundo del arte de la mano de su padre- anunció que ella y sus dos hermanos habían decidido cerrar la galería. La Sala Dalmau bajará la persiana el próximo 31 de diciembre, pero la huella de esta dinastía de galeristas permanecerá viva en colecciones privadas, fundaciones y museos de todo el país. Acompáñenos de la mano de su directora en uno de los últimos sábados vividos en la calle.

Resposta. El passat 17 de setembre vam fer una festa a compte de la inauguració d’una retrospectiva dedicada a Joaquim Torres-García. Aquest pintor catalano-uruguaià sempre ha estat molt vinculat a la Dalmau i enguany es complia el 150è aniversari del seu naixement. Va ser una festa increïble, va vindre mitja Barcelona! Aquell dia, la Cati, el Lucas i jo ja sabíem que seria la penúltima exposició, però no ho havíem dit a ningú. Volíem celebrar una festa, no un funeral. I ho vam aconseguir. A més, enguany també celebrem el 45è aniversari de la galeria i ens va semblar que era una bona data per tancar un cicle.

R. No, aquest local el va comprar el meu pare. Ha sigut una decisió molt meditada. Vam tardar quasi un any en prendre-la, però un cop presa ja no hi havia marxa enrere. Aquests dies ho he repetit molt: tot té un principi i tot té un final. Han sigut 45 anys molt gratificants, sobretot perquè hem rescatat artistes de les avantguardes històriques que havien quedat oblidats després de la Guerra Civil. Gràcies a la nostra feina, molts d’aquests pintors han entrat en col·leccions privades tant catalanes com espanyoles i en institucions públiques com el MNAC i el Reina Sofía de Madrid.